Zmiany i innowacje w sektorze bankowym widoczne są w różnych obszarach – w obszarze technologicznym, który przenika wszelkie procesy bankowe, w obszarze społecznym – w relacjach zewnętrznych (obsługa klienta) i wewnętrznych (zarządzanie pracownikami).
Dane wraz z ich zaawansowaną analityką stają się jednym z najbardziej wartościowych aktywów w całym sektorze finansowym, a jednocześnie zmieniające się otoczenie prawno – regulacyjne może wpływać zarówno pobudzająco, jak i hamująco na rozwój nowych technologii.
Sesja I poświęcona była najnowszym trendom technologicznym. Mówiliśmy m.in. o wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Nie zabrakło prelekcji
o sztucznej inteligencji, m.in. o algorytmach, które mogą zarówno pomóc, jak i przysporzyć dodatkowych kosztów firmom, które z nich korzystają.
Sesja dotyczyła dobrostanu pracowników – poruszony został problem wielozadaniowości. Dowiedzieliśmy się czym jest uważność – jak nad nią pracować, jak zachować tzw. work life balance oraz jak w sposób nowoczesny zarządzać pracownikami banku.
Sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe (machine learning) coraz śmielej wkracza do sektora finansowego. Liczne opracowania wskazują na wysoką skuteczność i efektywność rozwiązań opartych na uczeniu maszynowym, przyspieszanie wielu procesów, a co za tym idzie – także redukcję kosztów. Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę również w kontekście analizy danych finansowych oraz osobowych na potrzeby realizacji zarówno wymogów regulacyjnych, jak i poprawy jakości obsługi klienta, a także w samym procesie obsługi klienta (chatboty).
Jednocześnie prawodawcy i regulatorzy zaczynają tworzyć zręby prawno-regulacyjne dla wykorzystania AI, w tym w sektorze finansowym, m.in. ostatnia propozycja rozporządzenia w sprawie AI czy wytyczne europejskich organów nadzoru finansowego w sprawie algorytmizacji oraz Big Data, a także działania UKNF m.in. w zakresie świadczenia usługi robo-doradztwa.
Toczy się obecnie debata nad kierunkiem zmian w tym obszarze, a wielokrotnie powtarzającym się stwierdzeniem jest ryzyko zahamowania rozwoju AI przez projektowane regulacje. Pytanie jednak, jak tworzyć prawo i regulacje, żeby jednocześnie rozwijać innowacje i chronić jednostki? Zadanie niełatwe, ale niezbędne.
Kontakt dla sponsorów oraz dla uczestników z firm:
Karol Mazan
k.mazan@wydawnictwocpb.pl
tel. 512 151 989
Paweł Wyżkiewicz
p.wyzkiewicz@wydawnictwocpb.pl
tel. 692 388 492
Sprawy organizacyjne:
Marta Rakowska
m.rakowska@aleBank.pl
tel. (22) 627 59 64
Kontakt dla Mediów:
Emilia Ożarowska
emilia.ozarowska@cpb.pl
tel. 22 48 68 428, tel. kom. 723 723 769
Administrator strony www:
Olga Kripiec
olga.kripiec@cpb.pl
Centrum Prawa Bankowego i Informacji
Centrum Edukacyjno-Marketingowe
ul. Solec 101/5
00-382 Warszawa
#AIwFinansach