Kolejny raz podczas konferencji „Horyzonty Bankowości 2016 r.” zorganizowanej przez „Miesięcznik Finansowy BANK” pod patronatem Związku Banków Polskich, 20 czerwca 2016 r. odbyła się dyskusja o rozwoju i przyszłości płatności mobilnych w Polsce. W ostatnich miesiącach można było zaobserwować bardzo dynamiczny rozwój tej formy płatności
W 2015 r. szacunki wskazywały, że liczba osób korzystających w Polsce z płatności mobilnych to jedynie od 1,5 do 2 mln użytkowników. Wygoda użytkowania, prostota transakcji, wzrost liczby sprzedanych smartfonów to czynniki, które stymulują wzrost liczby płatności. Banki również zachęcają klientów do korzystania z płatności mobilnych za pomocą różnego rodzaju usług lub powiązanych z nimi programów lojalnościowych. Dodatkowo płatności mobilne są dużo bezpieczniejsze niż transakcje kartowe czy internetowe.
Polskie Banki mają bardzo dobre doświadczenie we wdrażaniu systemów płatności mobilnych. Od lat działa usługa IKO Banku PKO BP i Peopay Banku Pekao SA, które są jednymi z większych wdrożeń w Europie. Jednocześnie w ramach współpracy w zakresie płatności mobilnych 6 banków (Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO Bank Polski) założyło Polski Standard Płatności, wyznaczając międzybankowy standard płatności mobilnych. Wspólna platforma płatności mobilnych powinna znacząco uprościć wprowadzenie kolejnych usług. Czy w Polsce będzie jeden standard płatności mobilnych, czy też wiele?
Z punktu widzenia klienta banku najistotniejszy wydaje się fakt, że – tak jak w przypadku płatności kartowych – transakcje są bezpłatne. Presja na wzrost przychodów w każdym z banków, szczególnie w ostatnim okresie, jest bardzo wysoka. Jak wygląda model biznesowy płatności mobilnych. Kto i gdzie zarabia na tym rynku?
Konferencja Płatności Mobilne 2016
była organizowana w ramach projektu:
www.aleBank.pl/HoryzontyBankowosci